288 RITUÁLNÍ MASKA

www.aukcnidum.cz

 94. AUKCE BRNO - 5.6.2016

ZPĚT NA HLAVNÍ STRANU KATALOGY TEXT - PDF VÝSLEDKY

288 SAMOSTATNÁ AUKCE 5.6.2016

místo konání aukce: Brno, Jílová 2

pořadatel aukce: AAA s.r.o. Jílová 2, Brno

licitátor: Ing. Petra Youngová

zahájení aukce: 13 hod.

 

  

 

288 Rituální maska "CITIPATI/SITIPATI" a rituální oblek

 

Sitipati - mongolsky Durdendagva - „Vládce pohřebních polí" (emanace pána smrti Jamy) a bohatě ručně vyšívaný rituální oblek pro tanec Čham (mongolsky cam), počátek 19. století, Mongolsko.

 

 

2 000 000 Kč

 

Čham (mong. Cam) - je religiózní tantrický rituální tanec s předbuddhistickými (šamanskými) kořeny. Vznikl podle tradice v tibetském klášteře Samya z iniciativy Guru Rimpoče, indického mystika Padmasambhavy, který asi v roce 786 obdržel pozvání od tibetského krále Thisong Decana, aby se odebral do Země sněhu potírat démony bonského náboženství. Velký tantrik výzvě vyhověl a během krátké doby si dokázal démony podmanit. Neodolatelnou kouzelnou mocí (siddhi) je získal do služeb buddhismu, do jehož panteonu byli začleněni jako ochránci nauky, dharmapálové a vedlejší božstva.

 

Tak se mu podařilo asimilovat předbuddhistickou víru v duchy a démony a ulehčit jejím stoupencům přijetí buddhistického učení.

 

Čham je rituální tanec mnichů, který se v tibetských a mongolských klášterech koná na otevřeném prostranství jednou nebo dvakrát ročně v souvislosti s významnými svátky – nejčastěji v souvislosti s nadcházejícím Lunárním novým rokem nebo ve čtvrtém lunárním měsíci, kdy se připomíná narození, osvícení a vstup do Nirvány Buddhy Šákjamuniho.

 

Tanec připomíná významné okamžiky buddhistických dějin, diváci se zde setkávají s důležitými božstvy, včetně těch s nimiž se budou muset setkat po své smrti. Smyslem čhamu jako rituálu je potlačení nebo zničení negativních démonských sil a obnovení stavu dobra, harmonie a rovnováhy ve vesmíru.

 

Obřadnímu tanci předchází duchovní příprava mnichů - tanečníků, podrobují se očistným praktikám, půstu a meditacím, aby se vnitřně ztotožnili s božstvem, které při tanci představují.

 

Nedílnou součástí chrámových kostýmů jsou velké hlavové masky božstev a dalších postav ze dřeva, papíroviny apod.

 

Tanec sestává z předepsaných variací kroků, poskoků a otáčivých pohybů, které spolu s atributy v rukou tanečníků vyjadřují ikonografické detaily postav, jež tanec zpřítomňuje, např. vadžra (dordže) je symbolem (stejně jako diamant) nezničitelnosti, pevnosti a jasu – symbolizuje nezničitelnou pravdu absolutní skutečnosti, což je osvícení, probuzení, dosažení buddhovství. Rituální sekáček se používá proti negativním silám, meč moudrosti v rukou ochranných a hrozivých božstev ničí démony a nepřátele. Zároveň s dějem předváděným tanečníky provádí v zákulisí lama mystickou část čhamu – rituál na meditační úrovni. Vyvrcholením tance je rituál zabíjení velkého „vnitřního nepřítele“, jímž je lidské ego – do z těsta vyrobené figurky muže o velikosti asi 1 m se tancem, zpěvem a zaříkáváním zaženou negativní síly, a pak se rituálně rozseká na kusy.

 

V Mongolsku byl čham zcela jistě předveden v roce 1811 v klášteře Erdene-Dzú (někteří badatelé se domnívají, že to bylo již v roce 1687 nebo dokonce 1711).

 

Výroba masek byla složitým a dlouhým procesem – nejdříve byla vyrobena budoucí maska ze dřeva nebo z kaolínu smíchaného s papírem, potom následovalo olepení formy mnoha vrstvami tenkého mokrého papíru. Po vysušení následovalo pracné oddělení a broušení budoucí masky, nakonec byly hotové masky barveny a pozlacovány. Každý klášter měl jiné masky a ozdoby.

 

   

 

 

 

  TOP

 

 

 

 

Katalogy, telefonní spojení a další informace na www.aukcnidum.cz  kontakt info@aukcnidum.cz

STRÁNKY SPOLEČNOSTI AAA s.r.o. Jílová 2, Brno  -  ANTIKVITY ART AUKCE